Intresset marknadsundersökning

Jag gör nästan inget annat än att läsa marknadsundersökningar nu för tiden. Detta behöver jag förstås inte säga till er. Ni är ju de som får utstå mest av detta nyuppkomna intresse. Javisst, jag delar säkert med mig ett antal gånger i veckan antagligen. Jag vet inte riktigt om detta lockar eller skrämmer bort nya läsare. Det är inte min sak att spå in i framtiden. Däremot vet jag att jag kommer att fortsätta gå min egen väg. Gilla det eller inte.

Så, vad har vi på marknadsundersökning? Varför är det så intressant? Det tänkte jag gå in på idag. Definitionen av varför marknadsundersökning är intressant skiljer sig säkerligen mellan olika entusiaster. Jag får ge utrymme åt andras tolkningar en annan dag för idag blir det fokus på min egen:

Jag tycker att en marknadsundersökning är intressant för att den säger någonting om både samtid och människan som varelse. Vi är sociala varelser, det är det få som lyckats missa. Vi tittar på vad andra gör och imiterar och apar efter på många sätt. En marknadsundersökning kan visa prov på just detta. Ta bara de undersökningar som handlar om vad människor skulle rösta på om det vore val idag. Det kan svänga något oerhört från en vecka till en annan. Visst, det kan ha att göra med något uttalande från en politiker. Ett snedsteg som påverkar opinionen. Men i ärlighetens namn: Är det särskilt ofta som något så stort inträffar att det borde spela någon roll? Jag är tveksam.

En marknadsundersökning säger något om samtiden, argumenterade jag. Detta ser jag som en av de mest centrala anledningarna till mitt intresse för marknadsundersökningar. Jag tittar på resultatet av dem och konstaterar att vindarna blåser i en viss riktning. Det kan appliceras på alltifrån färgval på kläder till, som ovan nämndes, val av parti inför riksdagsvalet. Marknadsundersökningar berättar för oss människor hur andra personer tänker. Indirekt eller direkt påverkar det oss. Jag är övertygad om att vi alla påverkas mer än vi kanske tror. Så är det i alla fall för mig. Jag läser mängder av marknadsundersökningar vecka ut och vecka in. Jag märker att jag därför blir en lite annan person för varje vecka som går. Jag formas av min omgivning och allt som oftast innebär omgivningen att jag håller en marknadsundersökning i min hand.

Vad har ni att säga om detta? Finns det någon av er som delar detta ganska märkliga intresse?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.